-LOGO-



Elektromobily SMART


Značka SMART vznikla v roce 1992 jako společný podnik firem Swatch a

Mercedes-Benz. Společnost Swatch vlastnila 49% podílu a Mercedes-Benz

51%. Nápad vyrábět elektromobily do města vznikl však již mnohem dříve.


- zakladatel firmy Swatch Nicolas Hayek -

zakladatel firmy Swatch Nicolas Hayek * 19.2. 1928 v Beirutu, Libanon


První plány se zrodily v hlavě Švýcara Nicolase G. Hayeka již v roce 1989.

Nicolas Hayek se narodil v Libanonu, jeho otec byl Čechoameričan a matka

Libanonka usazená ve Švýcarsku. Získal tedy švýcarské občanství a v roce

1957 založil vlastní konzultační společnost Hayek Engineering a již tehdy

spolupracoval s některými výrobci automobilů, později také s firmou Siemens.

V roce 83 založil SMH(Société Suisse de Microélectronique et d´Horlogerie),

vyrábějící hodinky Blancpain, Omega, Rado, Longines, Tissot, Certina, Mido a

hlavně známé hodinky Swatch,které sám vyvinul.Později byl dokonce poradcem

Helmuta Kohla a francouzské vlády.Nedávno předal vedení firmy svému synovi.


Od hodinek k elektromobilům


- Nicolas Hayek s módními hodinkami-

Nicolas Hayek zaplavil svět hodinkami dostupnými pro všechny a veřil, že se to povede i s elektromobily.


Jeho myšlenkou bylo dodat na trh autíčko pro dva, cenově dostupné, esteticky

bláznivé, ekologicky šetrné. Mělo se ve všech rysech podobat hodinkám Swatch.

Proto v roce 1991 založil spolu s Volkswagenem společnost Swatchmobile. jejímž

prezidentem byl on sám a hlavním z členů představenstva se stal Carl Hahn.Brzy

však Carla Hahna vystřídal Ferdinand Piëch, kterému se projekt nelíbil a tak v roce

1993 Hayek odkoupil své akcie zpět.Za rok uzavřel nové partnerství s Mercedesem.

Vznikl tedy název SMART což lze ve volném překladu přeložit jako chytrý čipera.


- SMART jednoduchá výměna panelů podobně jako u mobilů-

Nicolas Hayek vymyslel princip jednoduché výměny krycích panelů karosérie podobně jako krytů u mobilů.


Jenže i druhý partner, kterého si Hayek vybral, měl na některé podstané detaily

vozidla jiný názor.Proto i z tohoto podniku na konec Hayek odešel.Následná verze

automobilu Smart byla podle Hayeka příliš drahá, designérsky nevýrazná ale hlavně

motorově neekologická, protože plánovaný elektromotor byl nahrazen spalovacím.


- původně plánovaný elektromotor byl Mercedesem nahrazem klasickým spalovacím -

původní plány na výrobu elektromobilů nebyly zprvu dodrženy a montovaly se pouze spalovací motory.


Elektřina - návrat ke kořenům


Nyní se zdá, že Hayekův sen se přeci jen stane skutečností, Mercedes Benz se nakonec

rozhodl že výrobu Smartu v elektrické verzi uskuteční.Z kraje roku 2006 byl představen

Smart fortwo Electric opravdu podle původních plánů Nicolase Hayeka,tedy elektromobil.

Zatím je tato verze k dostání pouze v Anglii, ale výrobce předpokládá v případě úspěchu

rozšíření prodeje Smartů EV i do ostaních zemí. SMART EV - bližší informace o prodeji.


- SMART EV osazený Lithiovými bateriemi nové generace. -

SMART EV pro rok 2007 osazený LithiumPolimerovými bateriemi nové generace.


Oproti původní elektrické verzi Nicolase Hayeka proběhlo několik zásadních změn.

První a nejdůležitější je použití nejnovějších bateririí Lithium ion SuperPolymer.

První verze 2006 byly ještě se Sodium-NickelChlorid bateriemi od společnosti ZEBRA.


- SMART EV pohled na palubní přístroje. -

SMART EV pohled na palubní přístroje.


S tím souvisí i změna v rozložení a počtu baterií. Dále se také lehce zvýšil výkon

elektromotoru z původně plánovasných 22kW na 30kW nominal (55kW maximal).


- SMART EV pohled zespod vozu na elektromotor a převodovku. -

SMART EV pohled zespod zadní části vozu na jednostupňovou převodovku elektromotorem s vodním chlazením.


S tímto motorem lze pohodlně dosahovat zrychlení z 0 na 50km/h za 6,5 sekundy.

Nové verze mají elektronicky omezenou max. rychlost na 110km/h.Dojezd na jedno

nabití v městském provozu je udáváno na 120 km. Nabíjení trvá přibližně 4 hodiny.


- Pohled na zadni umistení elektromotoru -

Elektromotor je umístěný na zadní nápravě.


Elektromotor pohání zadní nápravu a je také umístěn v zadní části vozidla. Celou pohonnou

jednotku dodává firma ZYTEK sídlící v Anglii, kde se zároveň tyto elektromobily i montují.


- SMART montážní linka -

Montážní linka SMART, pro rok 2007 od tud sjede 200 elektromobilů.


Partneři projektu doufají, že bude mít úspěch, vždyť právě nyní probíhá renesance elektromobilů.

Největším partnerem a uživatelem největšího počtu vozidel SMART EV je mezinárodní síť lékáren

LLOYDS PHARMACY, jejichž pobočky působí na mnoha místech i u nás v České Republice.


- Největší partner projektu LLOYDS PHARMACY -

Uživatelem nejvetšího počtu z letos vyrobených vozidel SMART EV je známá síť lékáten LLOYDS PHARMACY.






Technické parametry.




-BACK to INDEX-

Đ DVOHAPER & Elektromobil company 2005. All rights reserved